Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Pages

Pages

Friday 15 August 2014

Sudah tiba masanya untuk memboikot Shaklee pula?

Assalamualaikum w.b.t.
  
Semoga anda maju jaya dalam perniagaan mahupun pekerjaan dengan  rezeki yang melimpah ruah, diberikan petunjuk yang jelas dan dihindari daripada keraguan.
  
Hari ini sudah hari ke 15 di dalam bulan syawal. Rata-rata masih dilamun suasana raya dengan jamuan rumah terbuka di sana-sini bagi meraikan yang jauh dan dekat. Sambil-sambil tu merapatkan kembali silaturrahim.
  
Biasalah, bila jamuan hidangan macam-macam. Kaya dengan khasiat. Tetapi bila pengambilan melebihi muatan, mulalah terdengar keluhan berat makin naik, kolestrol mula tinggi, bacaan kencing manis bertambah-tambah nombornya. Naik gerun jadinya. Namun begitu, langit mendung pasti berarak. Jika hujan, pasti reda. Alhamdullilah, ramai yang telah berikhtiar dengan Shaklee. Ramai juga yang mengakui keberkesanan produk-produk Shaklee seperti vivix, phytocol, omegaguard, lecithin, alfalfa dan cqhealth. Lebih menggembirakan, banyak testimony yang mengakui mereka tidak lagi bergantung kepada ubat-ubatan. Mereka rasa lebih sihat selepas mengamalkan pengambilan makanan tambahan dari Shaklee.
 
Namun demikian, siapa kata hujan tidak turun di tengahari. Dengan sekian banyak testimony dan pengakuan, masih ada yang mempertikaikan Shaklee. Lagi-lagi apabila produk ini bukan buatan Malaysia. Ada satu masa, isu BOIKOT dikaitkan dengan isu produk Shaklee adalah dari USA. Pendapat mula disebarkan bahawa kita wajib memboikot Shaklee kerana usaha ini dapat menyekat ekonomi USA, negara yang menjadi sahabat karib kepada ISRAEL yang seenak-enaknya membantai GAZA tanpa henti.
 
Baiklah, setelah merujuk kepada Master-Master di dalam Shaklee kita disarankan mengambil petikan dari Aqsa Syarif berkaitan isu BOIKOT. Ini bersandarkan pendapat bahawa Aqsa Syarif adalah satu-satunya NGO yang menyarankan pomboikotan berlandaskan fakta dan disiplin ilmu fiqh beserta bukti yang benar dan jelas.
  
Sila rujuk link ini : dialog Antara Aqsa Syarif dan McD untuk mendapatkan petikan dialog tersebut
  
Pengurusan MCD Malaysia juga bertanya mengapa tidak boikot syarikat Amerika yang lain. Kata Prof Madya Dr Hafidzi, kita boikot bukan atas asas ia syarikat Amerika, bahkan Aqsa Syarif tidak boikot syarikat Yahudi kerana ia milik orang yahudi. Aqsa Syarif boikot mana-mana syarikat yang membantu kewangan Israel- sebuah regim yang zalim-tanpa mengira itu milik umat Islam.
 
Dalam isu boikot juga, kami (Pengedar / SID Shaklee) memilih untuk bersandarkan kepada artikel Ustaz Zahiruddin yang ditulis oleh beliau sendiri. Ini kerana, umum mengakui Ustaz Zahiruddin adalah alim dan arif dalam bab ini. Saya kongsikan di bawah isi-isi penting yang ditulis oleh beliau. PENTING: Apabila kita mahu memutuskan atau meletak hukum ke atas satu-satu perkara, kita MESTI keseluruhan isi. Dari atas ke bawah. Satu persatu. JANGAN baca sikit-sikit, terjah sana sini terus buat kesimpulan. MOHON sangat-sangat. Itu bukanlah caranya.
 
Master Ira & Hafizan ada mengupas secara terperinci berkenaan isu ini. ( Klik sini: BLOG MASTER IRA & HAFIZAN
 
Sebagai rujukan, kita petik sedikit info dari BLOG USTAZ ZAHIRUDDIN BERKAITAN BOIKOT.
 
Syeikh Dr. Yusof Al-Qardawi memberi kenyataan, BOIKOT bertujuan mengenakan tekanan pada peniaga dan pengusaha yang bekerjasama dengan kumpulan penyerang (dari aspek ini kita tujukan pada Negara ISRAEL) agar mereka dapat mendesak pemerintah / kerajaan penindas ini kea rah keamanan. Sekaligus mereka akan mengutuk, membenci tindakan penindasan dan kekejaman (serta rakan seagama) yang dilakukan keatas umat Islam.
 
Kesan dari BOIKOT ini dijangka akan dapat menggugat ekonomi negara ISRAEL sekaligus membantutkan cita-cita mereka untuk meneruskan kekejaman dan serangan terhadap ISLAM.
 
Namun begitu, persoalan yang timbul adalah….  ADAKAH KITA PERLU MEMBOIKOT SEMUA YAHUDI SELURUH DUNIA tanpa mengira samada mereka membantu serangan terhadap umat islam? Secara langsung atau tidak? Dan bukankah akhir-akhir ini kita dengar saranan, BOIKOTLAH DENGAN AKAL…
 
Kita disarankan untuk membezakan antara keutamaan (afdhaliyah) dan hukum. Penjelasan mudah, hukum berurusan dengan mereka sentiasa halal selagi tidak terlibat secara langsung dengan peperangan. Lebih afdhal ialah tidak berurusan ketika Islam sedang hebat dibantai oleh bangsa mereka. Bagi lebih pemahaman, sila rujuk hujah yang diberikan oleh Master Ira & Hafizan. Anda dinasihatkan untuk perhalusi isinya sehingga akhir. Berikut adalah perkara yang perlu dilihat:-
 
Selagi transaksi yang dibuat menurut syarat jual beli dalam Islam, maka hukum asal berurusniaga dengan non-muslim (Yahudi dan semua syarikatnya) adalah HALAL

Kewujudan syarikat-syarikat ini di negara Yahudi dan MoU perniagaannya di negara Yahudi tidak boleh dianggap sebagai membantu kerja keganasan Yahudi. Justeru, sebarang pembuktian seperti ini tidak kuat untuk mensabitkan bantuan 'secara terus' kepada kerja jahat Yahudi atau lain

Hukum asal ini hanya akan bertukar kepada haram berurusniaga atau wajib memboikot mereka jika :-

  • Pemerintah Islam tertinggi iaitu Khalifah bagi seluruh dunia Islam mengarahkan boikot demi mencapai maslahat tertentu untuk Islam. Ia adalah kerana Allah SWT memerintahkan umat Islam agar mentaati pemerintah dalam hal ehwal yang tidak bercanggah dengan Islam. Peirntah ini tercatat di dalam Al-Quran.
  • HARAM berurus niaga atau WAJIB memboikot apabila syarikat tersebut membuat dan menghebahkan kenyataan rasmi mengesahkan mereka telah/akan memperuntukkan sebahagian keuntungan mereka bagi menyokong serangan Yahudi-Zionis ke atas Negara umat Islam.
Malangnya di ketika ini tiada seorang khalifah yang bertanggung jawab bagi seluruh umat islam, jadi  sukar untuk menggunakan peruntukan kewajiban ini. Sekadar fatwa ulama besar seperti Syeikh Dr Yusof Al-Qaradawi masih tidak mampu menjadikan hukum boikot sebagai wajib buat setiap individu umat Islam. Ia masih berada dalam lingkungan 'afdhal' atau 'elok' sahaja dan tidak wajib untuk boikot dan tidak haram untuk terus berurusniaga
.
  
JIKA TIADA KHALIFAH ISLAM, BAGAIMANA?
 
Pada ketika Khalifah teringgi Islam sedunia itu tiada, menurut Prof. Dr Syeikh Muhammad 'Uqlah El-Ibrahim (Prof Fiqh di Jordan), tugas 'ulil amri' itu jatuh kepada kerajaan umat Islam di negara masing-masing. Oleh yang demikian, wakil urusan tersebut di Malaysia adalah Sultan, Perdana Menteri atau JAKIM. Sekiranya pihak-pihak ini mengeluarkan kenyataan rasmi atas keperluan memboikot, maka WAJIB ke atas setiap umat islam di Malaysia untuk menyahut seruan BOIKOT ini. Tanpa arahan / kenyataan rasmi ini, Master Ira & Hafizan menerangkan, adalah sukar didapati sebarang nas yang khusus lagi tepat cara pendalilannya bagi menjatuhkan hukuman wajib ke atas setiap umat Islam secara individu.
 
Oleh yang demikian, tanpa arahan rasmi dari pucuk pimpinan sesebuah kerajaan umat Islam, maka tindakan BOIKOT digolongkan sebagai tindakan ‘yang digalakkan’. Sesiapa yang melakukannya dengan niat yang betul akan mendapat pahala. Berniatlah untuk mengutamakan peniaga Islam dan barangan buatan umat Islam, dalam masa yang sama ‘mendenda’syarikat milik Yahudi-Zionis.
 
Banyak kali juga dinyatakan, bahawa makan di KFC, Pizza Hut, McDonald dan membeli barangan harian dari kedai dan pasaraya milk non-muslim dari sudut hokum TIDAK HARAM selagi mana ianya mempunyai pengiktirafan dari JAKIM dengan sijil ‘HALAL’ yang belum tamat tempoh.
 
HARAM berurus niaga atau WAJIB memboikot apabila...
 
Syarikat tersebut membuat dan menghebahkan kenyataan rasmi mengesahkan mereka telah/akan memperuntukkan sebahagian keuntungan mereka bagi menyokong serangan Yahudi-Zionis ke atas Negara umat Islam
 
Kenyataan yang dihebahkan itu pula bukan khabar-khabar angin, mesti JELAS dan HITAM PUTIH. Jika sahih, maka ia termasuk dalam hukum menjual senjata kepada tentera musuh yang menyerang Islam seperti yang disebut oleh Imam An-Nawawi di dalam kitan al-Majmu sebagai HARAM secara sepakat ulama.
 
Kesimpulan umum di bawah disalin 100% dari BLOG USTAZ ZAHIRUDDIN BERKAITAN BOIKOT  :

Harus jual beli, guna khidmat dan makan di McDonald, KFC, TESCO, JUSCO, MAXIS, INTEL dan lain-lain produk walauapun berasal dari Yahudi atau Non-Muslim selagi mana : -

a) produk mereka disahkan bersih dan halal oleh JAKIM ( jika di Malaysia)  serta tempoh lesen masih hidup,
b) cara transaksi dan urusniaga yang dibuat adalah bertepatan dengan Islam,
c) tiada sebarang perintah oleh kerajaan yang berwajib untuk memboikot mereka bagi mencapai sesuatu maslahat kebaikan untuk Islam,
d) tiada sebarang bukti secara bertulis dan penghebahan rasmi syarikat bahawa mereka membantu dan menyumbang khas kepada serangan ke atas Islam, yang mana ia dibuat atas nama syarikat dan bukan salah seorang individu dalam syarikat sahaja.

Walaubagaimanapun, mendapat pahala bagi sesiapa yang melakukan boikot terhadap mana-mana barangan atau syarikat didasari oleh keyakinannya terhadap hasil kajiannya sendiri yang mendapati penglibatan yang tidak sihat tadi itu ada pada syarikat atau mana-mana pengeluar barangan. Tatkala itu, boikot adalah wajib ke atas dirinya sahaja dan digalakkan bagi sesiapa yang yakin dengan info yang dikeluarkannya.
 
 Kupasan Khas untuk SHAKLEE pula berdasarkan kesimpulan umum di atas;
a) Shaklee memiliki sijil halal dan lessen yang SAH dari ISA (Islamic Service Of America). Pertubuhan Islam di Amerika yang memberikan pengiktirafan dan sijil halal untuk produk dari USA.

b) Shaklee patuh pada syariah. Penerangan lanjut sila klik: Adakah Shaklee Patuh Syariah?
c) Tiada arahan / kenyataan berkaitan yang rasmi dari kerajaan untuk memboikot Shaklee
d) Shaklee telah mengeluarkan kenyataan penafian dan tiada kaitan dengan ISRAEL
 
Penerangan di atas menunjukkan Shaklee memenuhi ketiga-tiga kesimpulan umum yang dinyatakan di atas. Jadi Shaklee tidak perlu diboikot.

Tiba-tiba sehari dua ini isu BOIKOT SHAKLEE menjadi viral gara-gara persoalan yang dilontarkan kembali oleh Ustaz Zaharuddin di dinding facebook beliau.


Sudah sampai masakah untuk memBOIKOT SHAKLEE? Atau TIADA KAITAN antara keduanya?


Tiba-tiba sehari dua ini isu BOIKOT SHAKLEE menjadi viral gara-gara persoalan yang dilontarkan kembali oleh Ustaz Zaharuddin di dinding facebook beliau

Bagi mengelakkan salah faham berterusan, Master Hafizan bertindak menghubungi Ustaz Zaharuddin. Berikut adalah komunikasi mereka.
 
Perhatikan dan baca respon dari Ustaz Zahiruddin.
 
 
Daripada maklum balas Ustaz Zahiruddin, sebenarnya beliau berniat lain tetapi lain pula yang difahami oleh khalayak. Ustaz tidak menyatakan di mana-mana bahawa Shaklee mesti diboikot, namun warga internet mentafsir yang sebaliknya. Menyedari salah faham ini, Ustaz akhirnya mengedit post itu bagi mengelakkan kekeliruan dan mencetuskan kontroversi.
 
Status Ustaz Zaharudin #2
Dari sini kita dapat lihat bagaimana pembaca memberikan lebih banyak komen-komen yang lebih pedas. Komen yang berlandaskan emosi tanpa fakta ilmu. Kebanyakkannya memutuskan tanpa merujuk kembali petikan tulisan Ustaz Zahirudin sendiri seperti di bahagian atas post.
 
Status Ustaz Zaharudin #3

 
Fahami ayat terakhir dalam status ini…. "Maksud status ini, masing-masing buatlah kajian lanjut dan kemudian bolehlah menentukan sikap yang paling tepat"

 
JAUH SEKALI dengan kefahaman kebanyakan warga internet yang memberikan komen pada posting Ustaz Zahiruddin di dinding facebooknya.. iaitu BOIKOT SHAKLEE.

 
Oleh itu, setiap orang berhak memilih. Malahan adab menyatakan sesuatu itu juga perlu dijaga dengan teliti. Keputusan BOIKOT kita mestilah bersandarkan disiplim ilmu fiqh yang betul dalam memutuskan sesuatu sepertimana tulisan Ustaz Zahiruddin sendiri pada tahun 2007 yang saya telah kongsikan di atas. Jika ingin membaca lagi, klik sini: BLOG USTAZ ZAHARUDDIN BERKAITAN BOIKOT


Kami SID diberi peringatan supaya sentiasa memelihara adab perbincangan, kawal emosi dan berhujah dengan ilmu dan fakta yang betul. Lebih-lebih lagi dengan seorang yang arif dalam bidangnya seperti ustaz. INGAT! Akhlak kita akan menjadi SIMBOLIK sebagai seorang muslim terutamanya.
Jika ada rasa tersinggung (warga Shaklee terutamanya) dengan cara teman dan sahabat handai memberikan komen di facebook atau pun blog, nilai dan pandang-pandang dari sudut yang positif. Kita masih ada MASTER-MASTER di dalam family SID yang akan berusaha mencari penyelesaian. Orang putih kata, one step at a time. Lebih-lebih lagi apabila langkah penyelesaian ini diambil bersama-sama Shaklee Corporation.

Mohon kefahaman dan pengertian semua. Tujuan artikel ini ditulis bukanlah mahu mempertahan siapa yang salah dan siapa yang betul. Tetapi kami ingin menjelaskan pendirian kami sebagai Shaklee Independent Distributor. Sekaligus menerangkan situasi sebenar daripada isu yang berlaku. Ini sangat PENTING bagi menghindari salah faham mahupun dakwaan tidak berasas yang berleluasa di kalangan komuniti pengguna.
 
Mohon like dan share artikel ini jika anda berpendapat ianya akan mendatangkan manfaat buat orang-orang yang terdekat.
Hp / Watsapp / Telegram: 019-3887848

No comments:

Post a Comment

 

CONTACT ME

MUSLEHA :: 019-3887848
Your trusted supplement distributor

'Passionate about wellness, your success is my business'

Sample Text

Maju terus...

Sample Text

 
Blogger Templates