Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Pages

Pages

Sunday 10 August 2014

Pendapatan permulaan untuk graduan baru, RM2500! Cukup tak?

Aku sekarang sampai pejabat seawal jam 8 pagi. Walaupun waktu bekerja bermula jam 8:30pagi. Serik sudah datang lambat hatta 1 minit pun. Kalau aku keluar dari rumah jam 7:01am, ada peluang besar untuk aku dapat satu lagi surat cinta.



Ye! Aku dapat surat AMARAN. Dan ye betul. Di tempat kerja aku ada pengawas yang mengambil nama dan memantau kedatangan pekerja di pintu-pintu masuk. Tak kira apa alasan sekalipun, lambat tetap lambat. Tapi yang peliknya, bila balik lambat atau tak balik langsung (kerja berterusan sehingga 24 – 36jam) tak pulak ada pengawas yang berdiri kat pintu mengucapkan hormat dan tahniah mengiktiraf sumbangan kita.



Fuhh!



OK. Berbalik kepada tajuk di atas. Oleh kerana aku datang awal, sempatlah aku membelek berita-berita terkini di atas talian. ONLINE news! Sempat jugalah blog walking. Tiba-tiba sebuah keratan akhbar bertarikh 15-April-2014 menarik perhatian aku dengan tajuknya yang sangat ‘catchy!’ Oh! Kenapalah aku sangat terasa dengan berita ini.


Kisahnya aku sendiri bermula kerja 13 tahun dahulu dengan pendapatan RM1200 sebulan. Itupun dengan kelulusan diploma. Tahun 2001 ketika itu, purata gaji graduan yang baru mula bekerja adalah di Antara RM1500 – RM1800. Jadi, gaji RM2500 adalah jumlah yang BESAR & LUMAYAN!



Hmmmm.. Lumayan sangat ke?



Dengan taraf hidup sekarang, cuba kita buat kira-kira.



Alamak! Defisit RM50!!



Mana duit saving?

Mana duit nak bagi mak abah?

Kalau anda anak sulung, mana duit nak tolong belanja adik-adik sekolah?

Mana duit nak derma #SupportGaza, tabung masjid?



Hmm… kalau rasa nak release tension tengok wayang, kena ikat perut sikitlah ye… makan kena berjimat. Mandi kena jimat air. Pergi kerja tumpang kwan, kongsi-kongsi bayar duit petrol. Duit tol. Macam-macam cara nak berjimat ye… Baju jangan beli yang berjenama.  Rumah sewa kongsi ramai-ramai. Santak sampai 10 – 15 orang satu rumah. Masa bujang tak kisahlah kan.



Kemudian, datang pula keinginan nak bina masjid. Calon sudah ada, duitnya pula belum cukup. Nak fikir pening lepas kahwin pula. Ada anak, nak fikir pampers, susu baju, duit pengasuh. Oppsss.. road tax kereta. Yuran sekolah! Ishh.. macam-macam lagi.





Cop!! Cop!! Orang yang sudah bekerja dengan gaji yang agak selesa  pun ada cerita sendiri. Berulang-alik ke pejabat setiap hari makan masa 40 minit sehingga sejam. Tiba-tiba dapat tugasan luar, kena pergi luar daerah berhari-hari. Kena marah boss atau customer. Tup! Tup! Nak besarkan dapur, nak beli sofa baru.  Aduh! Malang tak berbau, kereta rosak pulak.  Tak pasal-pasal perbelanjaan pada bulan itu koyak. Habis dikorek duit simpanan.



Nampak tak permainannya di sini? Dari atas sampai ke bawah, semuanya berkenaan diri kita. Kita hanya dapat memikirkan masalah sendiri. Tanpa disedari kita sebenarnya ‘SANGAT MEMENTINGKAN DIRI SENDIRI’. Kita terperangkap dalam kitaran ‘RAT RACE’. Hidup hanya untuk membayar hutang. Cukup bulan, duit habis.



Sebenarnya, ramai orang sudah pun menyedari hal ini. Namun, anda rasa APAKAH perkara paling susah? Cuba anda teka. Cubalah…

……….

………

……..

…….

……

…..

…..

….



..

.

Aku rasa aku ada terdengar suara hati berkata-kata. Cuba ulang balik?

……….

………

……..

…….

……

…..

…..

….



..

.



Ye, betul! Perkara paling susah adalah BERUBAH.



Kebanyakan daripada anda telah membaca, mendengar dan berdebat tentang hal ini berkali-kali. Tetapi ada beza ye.. dengan orang yang hanya tahu bercakap, dengan orang yang cakap dan buat!



Ada orang pula, nak buat. Tetapi tidak tahu apa jalannya. Tidak yakin. Rasa tidak selamat. Tiada orang yang membimbing.



MOVE YOUR CHEESE.
KELUAR DARI ZON SELESA.



Pernah dengar frasa di atas bukan? Selalu? Apakata anda mulakan dengan membaca e-book percuma ini. Insya’ Allah! Tiada kerugian di sini. Anda dapat ilmu, anda dapat maklumat. Anda dapat tahu berdasarkan pengalaman sebenar orang lain yang melakukan HIJRAH ini. Mudah-mudahan Allah bukakan jalan untuk anda dan kita semua.




MUAT TURUN EBOOK INI, SEMENTARA MASIH PERCUMA !!! 
Selami KISAH BENAR liku-liku kehidupan dan transformasi Maria (seorang bekas Engineer). 

Hijrah seorang wanita berkarier yang biasa makan gaji, dari TIDAK MAHU, TIDAK PERCAYA dan TIDAK TAHU BERNIAGA, keluar dari zon selesa untuk mula berniaga dari rumah secara ONLINE. 

Kini Maria gembira dengan profesyen baru sbg WORKING-AT-HOME-MOM (WAHM) sekaligus Menjana Pendapatan lebih 5 Angka Sebulan. FROM ZERO to HEROin.. 
Semoga memberikan manfaat..






No comments:

Post a Comment

 

CONTACT ME

MUSLEHA :: 019-3887848
Your trusted supplement distributor

'Passionate about wellness, your success is my business'

Sample Text

Maju terus...

Sample Text

 
Blogger Templates