Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Pages

Pages

Wednesday 22 October 2014

Tips blogging: jangan ragu-ragu nak berkongsi

Assalamualaikum w.b.t,

Alhamdulillah....saya mempelajari satu perkara penting hari ini. Jangan pandang enteng (ambil ringan) dan jangan menangguh perkara yang baik. Nak tahu apa yang saya terlepas semalam:-

1.       Perkongsian info tentang penjagaan kereta – secara specific : kerosakan drive shaft

2.       Perkongsian info tentang tempat-tempat menarik di sepanjang jalan Kuala Selangor

3.       Sepupu rapat kami telah membeli produk promosi Shaklee dari ejen lain


Kalau dulu, memang tidak terfikir perkara-perkara begini boleh dikongsikan. Orang berblogging, kita pun nak buat blog. Sudahnya blog bersawang berbulan-bulan. Akhirnya terbengkalai begitu sahaja. Selalu dengar blog boleh menjana pendapatan. Jadi kita pun belilah buku Irfan Khairi, percuma dengan CD software untuk membina laman web. Kemudian follow blog Rohaizad – usahawan internet. Ishhh… macam-macam ilmu dah ada ni. Tapi tak digunakan! Sudahnya, orang dah lama menuai. Kita dok belek-belek benih padi yang mana sesuai nak ditanam. Fuhh! Kesian kat saya.(pinjam sekejap tagline Encik Faizal)



Kisahnya, semalam saya berhasrat untuk menyudahkan penulisan bab 7. Rancangannya sarapan bersama keluarga di awal pagi dan kemudian ke bengkel kereta. Kereta Wira Aeroback kami tak berapa sihat.  Jadi tersadailah kami sekeluarga di bengkel kereta selama beberapa jam. Semasa mekanik membaiki kereta, suami saya dok panggil-panggil suruh keluar sebentar. Katanya nak tunjuk komponen yang rosak. Sambil-sambil tu saya dah agak, sure kena lecture punya. Boleh menanah telinga…. Nak tahu apa respon saya? Hmmm… geleng-geleng kepala je la. Suami saya pun dengan hampanya ikut geleng-geleng kepala….



Ciss! Kalaulah saya dengar cakap suami, hari ini saya dah ada bahan untuk blogging. Berapa ramai kaum-kaum ibu kat luar sana yang ambil enteng tentang penjagaan kereta? (termasuk saya la tu). Mentang-mentang ada suami boleh tolong pantau penyelenggaraan kereta. Ambil mudah ye! Ambil mudah! Nampak tak kerugian saya di situ?



1.       Saya tak dapat berkongsi tips-tips penjagaan kereta – secara spesifik – Drive Shaft

2.       Saya tak ada bahan penting untuk blogging minggu ini

3.       Saya tak dapat peluang menjana saham pahala untuk pencen kubur. Berkongsi ilmu bermanfaat, untung-untung digunapakai pulak oleh ramai orang. Tak ke berganda-ganda pahala tu? Ishhh.. ish… rugi..rugi. Cakap kat saya… kesiannnn….



OK, selesai membaiki kereta… kereta dah tip top, siang pulak masih panjang! Suami pun sibuk membentangkan pilihan-pilihan untuk mengisi masa cuti pada hari itu. Tiba-tiba teringat sepupu rapat! Apalagi, angkat talipon kasi pukul itu nombor. Dail punya dail, sepupu pun menjawab. Rupa-rupanya mereka sekeluarga ada di Pantai Remis, Jeram. Family outing berkonvoi 4 kereta! Apalagi… vrooommm kami ke sana. Jalan-jalan cari makan. Memang happening!

Borak punya borak, sepupu saya tiba-tiba bagitau! “Eh! Nak tahu tak kak, kawan saya kata ESP Shaklee ada promo! RM104 sahaja… murah! “

OK.. peluh dingin dah mengalir kat dahi aku dah ni. Kelu den nak tanya, macam dah tau je jawapan… ada yang sentap ni karang. Den pun tanya, “Jadi, ko dah beli ke?”

“Dah order dah. Esok dapat.” Selamba je sepupu aku menjawab. Arghhhh.. bagai dipanah petir hatiku ini.

Suami saya tolong bagi pengumuman, “Laaaa.. apasal ko tak beli dengan kakak ko ni? Dia kan jual Shaklee!”

“Ha?? Mana saya tahu?” kata sepupu yang comel, gebu gebas macam nak kena gigit je pipinya tu…..

Bertenang.. bertenang. Bukan salah sepupu saya ni. Saya tak salahkan dia. Salahkan diri sendiri. Cakap kat saya.. kesiannnn! Hahahaha… padan muka. Master Maria pesan banyak kali dah. Nak tanggal kuku kat jari dia menaip reminder bagi kat anak-cucu. Dah kata dah, tak percaya tak pe. Ikut je…

Nampak tak? Nampak tak kerugian saya di sini? Meh saya listkan….



1.       Sepupu rapat kami telah membeli produk promosi Shaklee dari ejen lain

2.       Perkongsian info tentang tempat-tempat menarik di sepanjang jalan Kuala Selangor


Sibuk berjalan-jalan. Sekeping gambar pun tak ambil. Nota pun tak tulis. Kalau tak dah boleh buat bahan untuk blog. Kau nak merepek apa entry minggu ni kalau tak de bahan. Orang berblogging sebab nak kongsi perkara-perkara bermanfaat. Informasi. Takkan nak copy paste? Nak jatuh ranking google, cubalah. Silap-silap kena penalize. Hahahaha….

Ciss! Padan muka aku.

Hmmm.. tenanglah wahai hati! Bawak-bawak berzikir. Ikut Master Checklist tu. Sedekah Al-fatihah banyak-banyak.

Nasib baiklah kau enroll dalam team MFMS. Pasukan Shaklee paling gempak and happening di Malaysia. Tak payah Master Maria Firdaus alone, adik beradik sepupu sepapat dalam team Shaklee punya dorongan dan semangat memang boleh bagi kau SENTAP. Memang RELOAD – RECHARGE dengan aura positif sepanjang masa.

Contohnya? Baca entry Encik Faizal je pagi2 ni saja sudah cukup [klik sini: tak payah makan supplement].


Satu, dia konsisten. Kedua, entri dia HEBAT! Ketiga, ORIGINAL – no copy paste sayang oiiii! Jadi jangan nak sentap sangatlah kalau banyak posting2 dia banyak yang dah viral.




Sudah-sudah lah layan biawak kat kepala tu Muslehaidy oiii.. banyak kali dah Kak June pesan tu. Marilah kita sama-sama menuju kejayaan. Sama-sama kaya dan berjaya. Sama-sama MEMBERI dan MEMBERI dan terus MEMBERI!!!


8 comments:

  1. Jom bunuh semua biawak tu musleha ..... !!!!!!!!

    Plan your thought and idea, visualize first apa yang mus nak buat dan terus buat .....

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah..pasni, jgn lupa amk gmbar byk2 kak.. Biar lah org nk ckp apa pun.. Ko photogedik ke..photograph ke.. Ad aku kisah.. Korg taw apa... Hahaha..

    ReplyDelete
  3. Musleha, buatkan entry pasal penjagaan kereta tu...wajib buat okay...ramai org perempuan ni tak tahu..tak nak ambil tahu pasal tak minat sangat..(termasuklah akak seorang ni)...sanggup mendengar bebelan suami.."hah itulah awak, tau bawak aje, tak tahu nak jaga kereta ni..kalau saya tak buat tak tahulah apa jadi dengan kereta ni..". Akak tunggu entry kamu pasal kerete tau....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waaaa.... Baiklah kak june! Sayang kak june ketat2.... :-)

      Delete
  4. Yg lepas jdikn pengajaran:-)

    ReplyDelete

 

CONTACT ME

MUSLEHA :: 019-3887848
Your trusted supplement distributor

'Passionate about wellness, your success is my business'

Sample Text

Maju terus...

Sample Text

 
Blogger Templates