Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Pages

Pages

Wednesday 15 October 2014

6 TIPS KEWANGAN DARI LELAKI PALING KAYA DI DUNIA

Mari kita baca dengan teliti 6 tips kewangan dari Warren Buffett ini.



Tips yang mudah tetapi sangat senang difahami! Betul tak?


Warren Buffet: Kisah Inspirasi



Kita hidup di dunia yang sarat dengan manusia dengan jurang yang berbeza. Ada yang kaya. Ada yang miskin. Ada yang KAYA RAYA… ada juga yang PAPA KEDANA. Ramai juga yang beranggapan bahawa orang-orang kaya di dunia ini mewarisi kekayaan dari keluarga dan nenek moyang. Anggapan yang salah sama sekali. Jika kita ambil kira 100 orang yang kaya di bumi Allah ini, sebenarnya hanya 23% sahaja yang memiliki harta warisan keluarga. Selebihnya beroleh kekayaan dengan usaha mereka sendiri

Siapa Warren Buffett?


Warren Edward Buffett anak lelaki tunggal Ahli Kongres Howard Buffett dilahirkan di Omaha, Amerika Syarikat pada 30 August 1930 disebut-sebut sebagai MAGNET KEKAYAAN, PELABUR GENIUS dan DERMAWAN. Individu paling berpengaruh di dunia ini adalah seorang pengerusi, CEO dan pemegang saham paling besar syarikat Berkshire Hathaway dan secara konsisten berada dalam ranking teratas lelaki paling kaya di dunia.


Kisah Kejayaan


Warren Buffett adalah antara BILIONNAIRE yang berjaya atas usaha beliau sendiri. Beliau kini berada dalam ranking ke-3 lelaki paling kaya di dunia oleh Majalah Forbes. Paling menarik sejak 5 tahun lepas, namanya sentiasa di dalam ranking 5 dan ke atas. Warren Buffett adalah bilionnaire paling konsisten di dunia!


Warren Buffet tidak dilahirkan dalam keluarga yang kaya dalam kediaman yang mewah tetapi datang dari keluarga kelas pertengahan (lower middle class family). Namun dia mempunyai kemahuan dan tekad untuk menempa kejayaan dan kekayaan yang luar biasa. Pertama kali membeli saham pada usianya 11 tahun beliau dikatakan pernah mengeluh kerana tidak bermula lebih awal. Kemudian, beliau membeli sebidang kebun pada umurnya 14 tahun menggunakan wang keuntungan yang diperolehi daripada perkhidmatan mengedarkan surat khabar di kampungnya.



Gaya hidup seorang bilionnaire!

Di sebalik kekayaan dan kejayaan yang menggunung di belakangnya, Warren Buffett sebenarnya menjalani hidup yang sangat simple. Dia masih tinggal di dalam rumah yang telah didiami sejak 50 tahun lepas di tempat kelahirannya, Omaha. Apabila ditanya, beliau hanya menjawab rumah ini ada segalanya yang dia perlukan.


Percaya atau tidak, Warren Buffett memandu sendiri keretanya. Beliau adalah seorang dermawan yang telah mendermakan lebih 85% kekayaannya (lebih kurang 18 billion USD) kepada badan-badan kebajikan.  Dia tidak pernah menggunakan jet peribadi untuk terbang ke mana-mana sedangkan beliau adalah pemilik syarikat jet peribadi yang terbesar.


Apabila di temuramah tentang rahsia kejayaannya, dia berkata dia hanya memberikan 2 peraturan sahaja kepada semua CEO dalam syarikat yang dimilikinya:-



PERTAMA: Jangan sesekali kehilangan duit pelanggan/pemegang saham


KEDUA: Jangan lupakan peraturan PERTAMA tadi.


Bill Gates pernah berkongsi pengalamannya bertemu dengan Warren Buffet. Sangkanya Warren Buffet seorang yang sangat sibuk, jadi Bill Gates menjadualkan pertemuan selama satu jam setengah sahaja. Tetapi setelah berjumpa dengannya, Bill Gates sangat kagum apabila pertemuan mereka berlarutan sehingga 10jam.


Dalam satu lagi temuramah, Warren Buffet diminta memberikan nasihat untuk anak-anak muda yang mahu membina kekayaan. Katanya, “Jangan pernah gunakan KAD KREDIT. Kalau anda tetap juga mahu membuat pelaburan, lebih baik anda melabur untuk diri sendiri.”


"ERTI BAHAGIA PADA YG MEMBERI"

#N3M
#MFMSTheMostHappeningTeamInMalaysia

Musleha Aidy
watsapp/telegram: 019-3887848
Email: muslehaidy@gmail.com




No comments:

Post a Comment

 

CONTACT ME

MUSLEHA :: 019-3887848
Your trusted supplement distributor

'Passionate about wellness, your success is my business'

Sample Text

Maju terus...

Sample Text

 
Blogger Templates